Zonder tekeningen is een kinderboek geen kinderboek. Ik was maar wat blij dat Joost Keers de illustraties wilde maken. Als tekenaar werkt en denkt hij anders dan ik. Dat is wel logisch: schrijven is een activiteit die vooral de linkerhersenhelft activeert. En tekenen stimuleert juist de rechterhersenhelft om creatief aan de slag te gaan. In het slotwoord van het boek daagt Joost ieder kind uit om zelf te tekenen:

Hoe lang is een kabouter?
“… … soms dacht ik bijvoorbeeld dat de kabouters zo groot zijn als een kleuter, soms zo groot als een pak melk. Maar dat geeft niet, het leuke van lezen is dat je zelf een beeld mag vormen. Het mooie van tekenen is dat je dit beeld kunt omzetten in een tastbaar plaatje. Mogelijk vind jij dat Pippie, Pappie en Poppie er heel anders uitzien dan in het boek. Uitstekend! Ik zou zeggen, pak je tekenspullen en leef je uit!

In een workshop op OBS De Veenvlinder in Eelde heeft Joost de kinderen van klas 1 t/m 4 in vijf minuten geleerd om kabouter Poppie te tekenen. Hoe hij dat deed? Net als bij alles wat wij leren: stapje voor stapje! Alle kinderen, tekentalent of niet, waren na vijf minuten trots op hun eigen, unieke kabouter Poppie.

Download de bijlage om zelf of samen met je kinderen kabouters te tekenen. Veel plezier!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *