Het is je vast al opgevallen: op bijna iedere afbeelding in het boek zie je Pappie sporten of zijn kracht gebruiken. En in één van de verhalen lees je dat hij iedere ochtend zijn eigen oefeningen doet om fit te blijven. Een paar kinderen die net zo fit en sterk willen zijn als Pappie, hebben mij gevraagd of ik wil verklappen welke oefeningen hij doet. Natuurlijk vertelt Pappie jullie dat het liefst zelf.

“Wat leuk dat zoveel kinderen dat willen weten! Luister goed, dan verklap ik hoe je net zo sterk, lenig en fit kunt zijn als ik!”

Ontspannen
’s Ochtends vroeg wanneer alleen de vogels al wakker zijn sta ik op. In de winter is dat rond zeven uur en in de zomer al om half vijf. Direct uit mijn bed ga ik eerst in kleermakerszit op de grond zitten. Tien minuten lang ontspan ik mijzelf dan lekker. Alle gedachten die bij mij opkomen verwelkom ik en laat ik weer los: “Goedemorgen gedachte, wat fijn dat je er bent. Ik laat je nu weer gaan.” Zo doe ik dat met iedere gedachte die bij mij opkomt. Zo wordt mijn hoofd leeg. En begin ik rustig aan mijn oefeningen.

Kracht en evenwicht
Als Pippie en Poppie ook wakker zijn, doe ik mijn oefeningen soms naast ons bed. Anders loop ik naar buiten en ga ik in het gras bij de beek oefeningen doen. Iedere oefening doe ik net zolang totdat ik tien vogels heb horen fluiten. De eerste oefening heet plank. Ik ga met mijn buik op het gras liggen. Vervolgens steun ik op mijn onderarmen op de grond met mijn benen gestrekt op heupbreedte. Dit houd ik even vol. Daarna ga ik op mijn rug in het gras liggen. Met mijn voeten tegen mijn billen aan, breng ik dan mijn buik naar boven. Dat is goed voor de kracht in mijn rug. Soms leg ik een steen uit de beek op mijn buik, dan is het iets zwaarder. De laatste oefening op de grond heet ‘push-ups’ of opdrukken. Terwijl ik opdruk, til ik eerst mijn linkerbeen op en dan mijn rechterbeen.

De leukste oefeningen komen nu: de kikker, de kangoeroe en de spin. De kikker springt zo ver als ie kan. De kangoeroe zo recht mogelijk omhoog. En bij de spin kruip ik lenig en snel over de grond zoals ook een spin dat kan doen. Toen Poppie mij een keer zo over de grond zag kruipen vroeg ie of ik iets kwijt was geraakt, ha ha! Na deze oefeningen drink ik een glas water of een paar slokken water uit de beek.

Conditie
Tot slot ga ik nog een stukje rennen in het bos, kanoën op de beek of zwemmen in een klein meer iets verderop. Eerst een warming-up: dan doe ik rustig aan om mijn lichaam en geest te laten wennen aan wat er komen gaat. Daarna in een tempo dat ik wel een uur kan volhouden. Zo verbrand ik de energie van het vet in mijn lichaam. Dan hoef ik onderweg ook niets te eten. Dat doe ik pas wanneer ik ga ontbijten met Pippie en Poppie. Zij hebben samen de tafel gedekt terwijl ik aan het sporten was, gezellig hè?

Ik hoop dat je net zo’n zin hebt om elke dag te bewegen en te sporten als ik. Wanneer je leuke oefeningen wilt doen samen met pappa, mamma of je broertje en zusje, klik dan eens hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *